7 ćwiczeń dla Twojego mózgu

Sierpień 22, 2018

Nasz mózg to specyficzne centrum wszystkiego – myśli, uczuć, skarbnica wszelkiej wiedzy. To jak się czujemy i jaki mamy nastrój, ściśle związany jest z naszym mózgiem. Nawet rozmowy z samym sobą mają bezpośredni wpływ na to, jak się czujemy i jak się zachowujemy. To czy myślimy o jakimś aspekcie w sposób pozytywny lub pesymistyczny, zależy głównie od naszego nastawienia w głowie. Dlatego też warto ćwiczyć nasz mózg, by myśleć w sposób inny niż do tej pory.

Według badań lekarzy, nasz mózg waży ok. 1,5 kg. Jego waga uzależniona jest od naszej płci i wagi. Mimo tego, iż mózg stanowi mały procent wagi naszego ciała, to męczy się najszybciej, bo to on stymuluje innymi narządami. Jeśli nasz mózg jest zmęczony, to nasze nogi dalej nie pójdą. Mózg jest najważniejszym mięśniem w całym naszym ciele. Dlaczego więc ludzie chodzą na siłownię, by trenować mięśnie brzucha lub nóg, a całkowicie zapominają o trenowaniu mózgu?

Sposoby na trenowanie mózgu.

  1. Pracuj nad swoją pamięcią.

W internecie znajdziesz wiele treningów na pamięć. Zdaniem specjalistów, czynności związane z pamięcią aranżują wszystkie poziomy działania naszego mózgu – przyswajanie, zapamiętywanie i myślenie. Te trzy poziomy pomagają poprawić funkcjonowanie mózgu. Nikt nie wymaga od Ciebie zapamiętywania tekstów lub wierszy. Warto zacząć od czegoś, z czym mamy styczność na co dzień, na przykład zapamiętanie listy zakupów.

  1. Nie zaprzątaj głowy zbędnymi myślami.

Myślenie w stylu „To nigdy się nie uda” lub „Jestem takim idiotą, wszystko zepsułem” nie jest pomocne, ponieważ negatywne przewidywania mają tendencję do przekształcania się w samospełniające się proroctwa, a przesadnie negatywne myśli uniemożliwiają podjęcie pozytywnego działania. Pamiętaj, że zawsze te negatywne myśli możesz zastąpić bardziej realistycznymi stwierdzeniami. Gdy więc pomyślisz, że coś będzie katastrofą, poszukaj dowodów na to, że twoje wysiłki przyniosą oczekiwane efekty.

  1. Udowodnij mózgowi, że potrafisz.

Czy nie zdarzyło ci się kiedyś pomyśleć, że twój mózg cię okłamuje? Na przykład, kiedy twój mózg podpowie ci, że nie dostaniesz awansu w pracy, bo są lepsi pracownicy poza tobą – przyjmij to jako wyzwanie. Zmuś swój mózg do zrobienia kroku w przód. Zgodnie z naszym przykładem, nie załamuj się od razu, że na pewno tego awansu nie dostaniesz. Spróbuj osiągnąć swój cel poprzez działanie. Kiedy zacznie ci wychodzić, twój mózg zacznie wysyłać pozytywne myślenie, które jest kluczem do wszystkiego. Za każdym razem, gdy udowodnisz, że twoje negatywne prognozy są błędne, wytrenujesz swój mózg, aby patrzeć na siebie i sprawy w innym świetle. Z biegiem czasu twój mózg zacznie postrzegać twoje ograniczenia jako wyzwania do osiągnięcia.

  1. Trzymaj w głowie swoją mantrę.

Opracuj swoją osobistą mantrę, która będzie przeciwwagą do negatywnych myśli. Mantra eliminuje złe emocje i sprawia, że czujesz się, jakbyś miał góry przestawiać. Móc sobie często „Dam radę”, „Przecież to nie jest trudne”, „Jestem mądry”.

  1. Wykonuj czynności rutynowo.

Robiąc coś wielokrotnie, twój mózg wytycza nowe ścieżki, które pomogą ci zrobić coś zupełnie nowego. Przytoczę tutaj przykład 3-letniego dziecka. Małe dziecko nie jest wystarczająco silne, by trzymać w rączkach nóż i widelec, a poza tym nawet nie wie dokładnie, obsługiwać się sztućcami. Z biegiem czasu, kiedy dziecko ćwiczy tworząc wokół siebie nie lada bałagan, zaczynają działać neurony, które pomagają w nabywaniu wiedzy oraz w zapamiętywaniu pewnych schematów. Wraz z wystarczającą ilością powtórzeń, dziecko zaczyna „łapać” o co chodzi. Okazuje się więc, że to nie była kwestia siły, lecz ćwiczenie dziecięcego mózgu. W życiu dorosłym jest zupełnie tak samo. Rutyna wspomaga nasz mózg i przyzwyczaja go do schematów.

  1. Zacznij uczyć się czegoś nowego.

To może wydawać się oczywiste, ale im częściej używasz mózgu, tym lepiej dla ciebie. Zacznij uczyć się nowego języka obcego. Poprawi to umiejętność zapamiętywania oraz myślenia. To też nauka wyrażania samego siebie w kontaktach z ludźmi w innych krajów. Naucz się gry na jakimś instrumencie czy nowego tańca. Taniec poprawi także twoją kondycję.

  1. Unikaj krzyżówek!

Ta rada zaskoczyła mnie najbardziej. Wielu z nas, gdy myślimy o sprawności mózgu, myślimy głównie o krzyżówkach. Z jednej strony krzyżówki usprawniają naszą płynność myślenia, lecz badania wykazują, że same w sobie zdecydowanie nie wystarczają. To tylko zabawa, sięgamy do dna naszej wiedzy szukając rozwiązań i haseł, ale to nie trenuje naszego mózgu. Wykorzystujemy jedynie naszą wiedzę.

Trening umysł jest ważny dla naszego zdrowia, lecz nie zapominajmy o treningu naszego ciała. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na koncentrację i myślenie. Dbając o każdy obszar naszego ciała, zapewniamy mu podwyższenie jakości życia.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *